Tijd voor jezelf in de vakantie.  

Gezin. Werk. Schoolvakantie. En dan nog tijd voor jezelf? Hoe dan? Ik deel je mijn 5 tips om jezelf niet te vergeten in de vakantie.  

 

Herken jij dat: het is schoolvakantie. De kinderen zijn dus thuis, mijn man werkt ook thuis en ik wil graag ook zelf nog goed werken. En dan liever niet om 23 uur ‘s avonds. Ook toen de kinderen weer naar school mochten, waren mijn man en ik samen thuis aan het werk. Werk privé loopt meer door elkaar dan ooit en dus was het voor mij opnieuw zoeken naar steady manier(en) om even en met regelmaat alleen te zijn. Zeker nu de vakantie is begonnen (hier in het zuiden), de kids weer thuis zijn en ik gek word als ik niet af en toe mijn eigen ding kan doen. Ik deel graag met jou de tips die mij hebben geholpen. Hier komen ze.  

 

  1. Bedenk een structuur en ritme voor je gezin welke je dagelijks of wekelijks kunt toepassen waarin tijd voor jezelf een vast onderdeel is 

Voordat je die structuur bedenkt, sta dan eerst stil bij wat JIJ nodig hebt aan tijd voor jezelf. Als voorbeeld: woensdag is normaal mijn vrije dag. ‘s Ochtends doe ik dan dingen die voor mij fijn zijn. Bijvoorbeeld yoga, rondje hardlopen of gewoon even niks en drink ik alleen maar koffie in mijn eentje ;-). Als het vakantie is, dan zijn de kids natuurlijk thuis. Dat mijn man door Corona nog steeds thuis werkt is nu een voordeel. Ik heb nu al met hem afgesproken dat ik de woensdagochtenden in de vakantie er nog steeds een uurtje tussenuit blijf piepen. Desnoods zet ik mijn dochters achter Netflix (nope, pedagogisch vast niet de beste oplossing), maar mijn man kan blijven werken en ik ben een uurtje weg om te doen waar ik op dat moment zin in heb. Als ik dan terug kom, weet ik nu al dat ik me heerlijk fit voel, zin heb in de dag en er met al mijn aandacht kan zijn voor mijn kids. Wat dan wel weer pedagogisch ok is, al zeg ik het zelf. 

Stel jezelf dus de vraag wat jij aan tijd en activiteit nodig hebt om op te kunnen laden. Welk moment je daarvoor het beste kunt inplannen en organiseer het, wees daar niet voorzichtig in. Misschien vind je er op die manier niks aan, want dan verdwijnt de spontaniteit. Klopt, die is er niet. Meer hey, als je tijd wilt voor jezelf, moet je er wat voor over hebben.

 

 2. Denk in mogelijkheden 

Ik hoor vaak van vrouwen dat ze moe zijn, maar het er gewoon niet van komt om die tijd voor zichzelf te nemen. Want ja volkomen begrijpelijk: een gezin kost veel tijd en aandacht. Ik zie ook nog vaak dat de man meer werkt dan de vrouw en dat maakt het er ook niet makkelijker op. MAAR… Ik durf inmiddels wel te beweren dat waar een wil is, meestal ook echt die weg is. Bedenk dus wat wél kan. Bijvoorbeeld, desnoods je kids achter een scherm (ja, ook als het mooi weer is en je vindt dat ze buiten moeten spelen) of schakel een oppas in. Ben jij één van de gelukkigen en slapen jouw kind(eren) uit? Slaap dan zelf niet uit en sta lekker op tijd op voordat je kinderen wakker zijn. Start je dag in jouw tempo alleen met jouw energie. Of start een avondritueel. Of ga met een groepje vriendinnen wat ondernemen en laat één van de mannen oppassen, of er blijft afwisselend één vriendin bij de kids thuis terwijl de rest wat gaat doen.  Kortom: er is vrijwel altijd wel een oplossing te bedenken. Hulp nodig? Ik denk graag met je mee, plan gerust een afspraak in.

 

3. Blijf zelf op tijd naar bed gaan 

Ik weet niet hoe dat voor jou is, maar ik was zelf altijd geneigd om in de vakantie later naar bed te gaan. Want ik kon morgen uitslapen. Dat uitslapen viel dan alleen altijd tegen, want de kids waren dan toch eerder wakker dan ik gehoopt had. Resultaat: ik had te kort geslapen en zodra ik wakker werd functioneerde ik gelijk als horeca en entertainment programma. En dan vind ik dat ik zelfstandige kids heb die zichzelf goed kunnen vermaken…Voor mij geldt dus dat ik zoveel mogelijk op tijd naar bed ga en mijn nachtrust als prioriteit stel. Dan heb ik hoe dan ook voldoende slaap wat een kort lontje voorkomt en de kans dat ik opsta voor de kids uit bed zijn is ook een stuk groter.

 

4. Neem 1-minute relaxmomenten 

Kun je toch echt die tijd voor jezelf niet vinden? Dan denk ik altijd: ‘Als je naar de wc kunt gaan, dan kun je daar vast wel een minuut of twee langer blijven’.  Doe wel de deur op slot tegen binnen dringende kids :-). Gebruik deze tijd om letterlijk even op adem te komen. Adem een paar keer rustig in en uit, voel waar spanning zit in je lichaam, adem daar naar toe, laat los en ontspan. Geloof me, het is een instant boost en je kunt er echt weer even tegenaan. Een andere oefening waar ik fan van ben is de bodyscan. Die doe ik vaak als ik in bed lig. Span één voor één je lichaamsdelen strak aan en laat los. Dit kan in een minuut, maar langer de tijd hiervoor nemen geeft een nog meer ontspannen effect.

5. Geen gelegenheid voor tijd voor jezelf? Doe eenvoudige klusjes die je in de toekomst tijd besparen 

Maak een lijst met allerlei klusjes die je kunt bedenken welke jou tijd besparen. Zorg ervoor dat het klusjes zijn die je thuis met de kids erbij tussendoor makkelijk kunt doen. Om je een beetje vooruit te helpen, deel ik een aantal van mijn tijdbesparende hacks: 

    1. Schrijf jezelf uit voor alle niet interessante nieuwsbrieven. 
    2. Plak de nee-nee sticker op de deur. ‘Serieus, kom je daar nu mee?’ Denk je nu misschien. Ja, echt waar, daar kom ik mee. Want hoe simpeler hoe beter en geloof me het plakken van die sticker kostte me 2 secondes. Nooit meer een folder die ik hoef te lezen of minimaal 20x in de week een stapel papier verplaatsen voordat ik hem alsnog ongelezen de papierbak in gooi. Het scheelt me tijd, rommel en opruimen in huis. Plus het is een to do minder in mijn hoofd. Want ik dacht toch de hele tijd als ik die stapel weer zag ‘O ja, die moet ik nog doorbladeren…’ 
    3. Een andere life hack is mijn eten preppen. Koken vind ik leuk, maar niet iedere dag. Laat staan als je dan ook nog wel eens moe bent en dan nog in de pannen moet roeren. Vaak maak ik op zondag en/of woensdag meerdere maaltijden tegelijk klaar. Ik maak dan 2 soorten soep, een gerecht uit de pan en een ovengerecht. Het ovengerecht is wat we die avond eten en het pangerecht staat alvast klaar voor morgen. Zeker in de zomerperiode vind ik het super fijn als het ‘s avonds warm is, dat ik dan niet meer hoef te koken en blijft er tijd over om wat leuks te doen met mijn dochters.

      Dat waren ze! Ik ben benieuwd of er wat tussen zit waar je wat aan hebt? Ik wens je een fijne vakantie!  En wil je voor na je vakantie alvast wat tips voor een betere werk en privé balans? Lees dan dit blog eens.

Liefs,
Marjolein 

ps. wil je meer van zulke tips? download dan mijn e-book met 11 tips voor meer & betere me time als je hem nog niet gelezen hebt.