Met deze 8 makkelijke tips skip jij je winterdip 

In de winter hebben heel veel mensen minder energie. En helaas blijft het daar meestal niet bij… Vaak gaat het gepaard met een mentale dip van lusteloosheid en somberheid. Ook wel bekend als de winterdip of winterdepressie. Hoeveel mensen hier last van hebben is onduidelijk. Wel blijkt uit veel onderzoeken dat vrouwen vaker een winterdip ervaren dan mannen. 

Zelf kwam ik er na jaren kwakkelen in de winter achter dat ik er ook last van heb. Het was geen toeval dat ik in het najaar een burn out en jaren later een bore out in dezelfde periode kreeg. Omdat ik altijd bezig ben met hoe ik me nog energieker en blijer kan voelen, ging ik op onderzoek uit naar hoe ik zo snel en makkelijk mogelijk van mijn winterdip af kon komen. Ik pas nu 8 dingen met succes toe en in dit blog deel ik ze met je.   

  1. Daglichtlamptherapie

Om te beginnen zit ik nu, terwijl ik dit type, voor een lichttherapielamp. Practice what you preach zeg maar :-). Een lichttherapielamp schijnt erg fel licht (geen UV) wat daglicht nabootst. Dit helpt je aan een goed bioritme  en zorgt voor vermindering van somberheid. Zelf heb ik de Litebook Edge lamp. Daar ben ik erg tevreden over. Compact, overal makkelijk neer te zetten en mee naar toe te nemen, snel opgeladen en snoerloos. En het allerbelangrijkste: ik heb echt het idee dat het helpt. Het haalt bij mij de scherpe kantjes van mijn lusteloosheid eraf. Wil je zo’n lamp gaan gebruiken? Doe dit dan aan het begin van de dag. Dan ondersteun jij je bioritme zo goed mogelijk.  

2. Ga naar buiten 

Niet echt een vernieuwende tip :-). Maar aangezien ik maar één intentie heb met dit blog en dat is jou te helpen aan meer energie in jouw winterdip, hoort deze zeker in dit rijtje thuis. Met naar buiten gaan en een frisse neus halen, wordt je hoofd ook weer fris. 

Laat het vele thuiswerken dus nu maar in je voordeel werken. Heb je een vergadering of een gesprek wat ook telefonisch kan in plaats van bijvoorbeeld via zoom of teams? Stel je collega voor om telefonisch te overleggen of zelfs om samen op afstand een wandeling te maken.

Of zie jij het zonnetje buiten schijnen? Drink dan eens buiten (met je jas aan, dat dan weer wel) je kop koffie en pik die zonnestralen mee. 

Als je buiten bent, smeer je dan niet gelijk in met zonnebrandcrème (dat geldt ook voor dagcrème met een factor). De eerste 15 à 30 minuten kunnen de meeste mensen prima zonder en dan kan je huid vitamine D aanmaken.

Dat is dan gelijk een mooi bruggetje naar de volgende tip… 

skip je winterdip

 3. Zorg voor voldoende inname van vitamine D3

Meteen een disclaimer: voor zover ik heb kunnen achterhalen is het niet bewezen dat vitamine D helpt bij het wegnemen van je winterblues. MAAR het wordt wél sterk aangenomen. Dat was voor mij reden genoeg om hier aandacht aan te schenken. Dus liet ik mijn waarde testen.

Uit die test bleek geen te kort. Daarna las ik pas dat er discussie is over de streefwaarde, dat er in Nederland bijna nooit iemand op een te kort wordt getest en dat in andere landen die streefwaarde een stuk hoger ligt. Mijn uitslag nam ik daarom wat minder serieus. Daar komt bij dat voldoende vitamine D3 wel bewezen positieve gezondheidseffecten heeft op andere gebieden, denk aan kankerpreventie. 

Lang verhaal kort: ik ben toen toch begonnen met het slikken van vitamine D3 supplementen (let op! Er zijn verschillende vitamine D supplementen. Het gaat hier om D3). En sinds ik dat doe heb ik meer energie. Voor mij reden genoeg om hem dus wel in dit lijstje op te nemen.

Wil je meer weten over vitamine D? Lees dan dit artikel van Juglen Zwaan. 

4. Maak een blije bucketlist

De blije bucketlist is een lijst met activiteiten. Groot of klein, ver weg of dichtbij huis, lang of kortdurend die stuk voor stuk zorgen voor plezier en een fijn gevoel.

Heb je een middag vrij? Voor je het weet, zit je heel de dag binnen en heb je aan je waslijst van alle moetjes gewerkt. Als je een blije bucketlist opstelt en bijhoudt zorgt dat ervoor dat je altijd wat leuke activiteiten ‘top of mind’ hebt die je kunt doen. Die vrije middag wandel je dan ineens genietend met je kinderen door het bos al zoekende naar kastanjes.

pauze moment

5. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk

We moeten zoveel. Van onszelf vooral. Dat is erg vermoeiend en maakt het bijna onmogelijk om te ontspannen. Tel daar extra vermoeidheid door je winterdip bij op en het wordt je al snel te veel. Reden genoeg om die waslijst van moetjes eens onder de loep te nemen.

Maak een lijstje van al jouw moetjes waar jij op leeg loopt. Bedenk per moetje óf dit ook echt een moetje is, of jij degene bent die dat moet doen (#delegerenkunjeleren) en of de regelmaat die jij vindt dat erbij hoort wat minder frequent kan.

Ga voor alle moetjes die overblijven eens na hoe je die wat gemakkelijker kunt maken voor jezelf. Je zult zien dat er vaak veel meer mogelijk is dan je denkt. 

6. Keer naar binnen

De winter/het najaar kun je makkelijker naar binnen keren. Maak daar gebruik van. Houd een journal bij en schrijf op waar je blij/ dankbaar voor bent of juist welke struggles je hebt. Dat geeft mooie inzichten die voor persoonlijke groei zorgen. Voor wie liever niet hele lappen tekst schrijft en houdt van kort maar krachtig, mijn persoonlijk favoriete journal is dit boekje

7. Beweeg

Door te bewegen zorg je ervoor dat de energie weer lekker gaat  stromen. Geen zin? Moe? Regen? Laat je niet tegenhouden. Zet een lekker muziekje op en ga dansen, ook leuk met je kinderen. Of zoals al eerder genoemd: ga naar buiten en maak een (korte) wandeling. Beter kort dan niet. En in die trant vind ik de 7 minute workout ook nog altijd een aanrader. Gun jezelf die energie boost!

En over gunnen gesproken…

8. Supersize your selfcare 

Zet op je blije bucketlist gelijk wat selfcare activiteiten. Want dat is wat jij jezelf dit najaar (of eigenlijk altijd wel ;-)) mag gunnen!

Bedenk waarvan jij ultiem kunt ontspannen. Dat mogen ‘grote’ activiteiten zijn, zoals een dagje sauna of een retreat en plan die in.

Bedenk ook wat laagdrempelige activiteiten. Zo ga ik met regelmaat naar de shiatsu masseur. Super ontspannend, het duurt max een uur en onderweg er naar toe zet ik een mooi muziekje op of luister ik een inspirerende podcast. Zo maak ik er een klein, maar fijn uitje van voor mezelf. 

Door jezelf dit te gunnen, geeft jij jouw eigenwaarde ook een boost. Mooi meegenomen! 

Dat waren ze weer.  Ik ben benieuwd. Welke ‘skip je winterdip’ tip spreekt jou het meeste aan?

Of heb je een tip die jij wilt delen, vul hem dan in de reacties aan. Zo helpen we elkaar.

Liefs,
Marjolein

ps wil jij jezelf een positieve boost geven en nu eens echt loskomen van de alledaagse stress van je werk en je privéleven? Zodat je kunt genieten van je kinderen als je bij ze bent (ipv met je hoofd nog bij die to do list blijven hangen) en jezelf een me time moment gunt. Neem dan hier eens een kijkje