Je werk privé balans verbeteren met deze 10 tips  

 

De schoolvakantie is afgelopen.  Er wordt weer hard gewerkt. Veel ook nog thuis. En dus gaat de zoektocht naar hoe je jouw werk privébalans kunt verbeteren voor velen van ons weer van start. 

 

Misschien ben jij wel blij nu de vakantieperiode is afgelopen. Want het was fijn, maar alle weken met je kids thuis terwijl er ook nog (thuis) gewerkt moet worden vind je best intensief. Ik tenminste wel ;-). Dus mooi dat school weer is begonnen en er een ritme is.

 

Maar… Na een paar weken (of al eerder) besef je je ineens dat je het druk hebt. Te druk. Je kunt wel in het circus als jongleur met al die ballen die jij in de lucht houdt.

 

Met het betere vlieg- en haastwerk weet jij jouw kinderen op tijd naar school of de opvang te brengen. Zit jij op tijd weer achter je bureau voor die ene afspraak waar jij je ook nog snel voor moest inlezen. Om daarna weer te knallen voor die deadline die gehaald moet worden. Dan ben je daar klaar mee, snel naar de supermarkt om nog een gezonde maaltijd op tafel te krijgen. Nog een beetje energie over? Dan proppen we er een les yoga tussen, want die heb je nodig om eens lekker te ontspannen. Of je gaat de kroeg in met vriendinnen om eens broodnodig bij te kletsen, want dat is al véél te lang geleden. En ondertussen blijf jij jouw werkmail regelmatig checken.

 

Herkenbaar? Dan is het tijd om je werk privé balans te verbeteren. Lees hieronder mijn tips. 

 

  1. Start de dag met een moment voor jezelf

Wat er ook gebeurt, dat moment word je niet meer afgenomen. Liefst nog voordat de rest van je gezin up and running is. Ik geloof er heel erg in dat  hoe jij jouw dag start van invloed is op de rest van je dag. Van nature dacht ik geen ochtendmens te zijn. Het kostte me moeite om eerder op te staan en het lukt me ook niet altijd. Maar als ik een drukke dag heb, zorg ik dat ik als eerste wakker ben en tijd voor mezelf heb. Mijn gouden moment van de dag. Dan ga ik naar buiten voor een (korte) wandeling. Of zet ik mooie muziek op en doe ik een korte meditatie of schrijf ik op waar ik dankbaar voor ben. Ben jij écht geen ochtendmens? Maar werk je wel thuis? Pak dan je moment zodra je kinderen op school zijn.

 

 

2. Schakel je meldingen uit op je telefoon 

Heb jij één telefoon die jij voor je werk en voor privé gebruikt? Dan is de kans dat jij op een privé moment voor je werk en andersom afgeleid wordt vrij groot. Zit jij bijvoorbeeld ‘s avonds op de bank een film te kijken of een gesprek te voeren en komt er een melding binnen dat je een nieuwe e-mail hebt of een whats app van je werk dan leidt dat onnodig af.  

Wil jij je werk en privé niet onnodig door elkaar laten lopen, schakel dan je meldingen van je werkmail en werk what’s app groepen uit. Vind je dat te drastisch? Leg je telefoon dan weg of zet hem op de vliegtuigstand en spreek met jezelf af op welke (vaste) momenten je op je telefoon kijkt. Overstappen op twee telefoons is uiteraard ook een optie. Mits je dan niet altijd met beide telefoons rond loopt.

 

3. Zet iedere dag een positieve intentie 

 Om je werk privé balans te verbeteren is het zaak dat jij niet geleefd wordt. Mijn tip is dan ook om als onderdeel van je start van de dag een positieve intentie te zetten. Dat helpt om de regie te pakken en te houden over jouw dag. Zie het als een goed voornemen voor die dag. Let op! Een intentie hoeft geen ‘to do’ te zijn. Je intentie kan bijvoorbeeld zijn om eens extra te genieten die dag van je kinderen. Check ook altijd bij jezelf of de intentie goed voelt. Waar je voor wilt waken is dat je intentie een soort van zelf opgelegde regel wordt waar niet helemaal achter staat. De intentie is helemaal van jou en voor jou en je moet er echt een goed gevoel bij hebben. 

 

4. Zeg een week lang iedere dag ergens ‘nee’ tegen

 Nee zeggen. Ik ga er eens een apart blog over schrijven, het is één van de de grootste winstpakkers als het gaat om goed voor jezelf zorgen. Het mag dan ook niet ontbreken in deze tips voor hoe jij je werk privé balans kunt verbeteren.  Maar hoe dan? Start vandaag nog met ergens nee tegen te zeggen. Dat kan iets heel simpels zijn. Vraagt jouw kind bijvoorbeeld of hij/zij wat mag drinken met het idee dat jij het dan pakt? En is jouw kind zelf prima in staat om de kraan open te draaien? Zeg dan dat hij/zij het zelf pakt. Word je gevraagd de kliko buiten te zetten? Zeg dan eens nee. Of wat dan ook, bedenk iets, je zegt ongetwijfeld veel vaker ja dan jezelf bewust van bent. Oefening baart kunst en je zult merken dat er niks ergs gebeurt :-). Als je een hele week lang iedere dag bewust ergens extra nee tegen zegt ontstaat er ruimte en vrijheid.

 

5. Ken je kernwaarden en leef er naar 

Over nee zeggen gesproken. Weten wat jouw kernwaarden zijn en er naar streven deze maximaal in jouw werkdag en privéleven te integreren helpt je prioriteiten te stellen en om nee te durven zeggen. Google bijvoorbeeld eens op ‘lijst kernwaarden’, kies er 3 max 4 uit. Ga dan eens bij jezelf te rade in hoeverre deze kernwaarden goed aansluiten op je werk en hoe jij jouw dag invult. Waar is er voor jou winst te behalen? En bedenk wat je daaraan kunt doen.

6. Pak voldoende kwalitatieve pauzes 

Tja, hoe vanzelfsprekend kun je zeggen. Toch nemen we vaak onvoldoende kwalitatief goede pauzes. De eerste vraag is of jij voor jouw gevoel vaak genoeg pauze neemt? Zo nee, dan is stap 1 die pauzes nemen. Plan ze iedere dag in je agenda. Heel simpel en heel effectief. Geen excuses, gewoon doen. Neem jij wel voldoende pauze? Mooi zo! Dan is nog de vraag of je pauzemoment ook kwalitatief echt pauze is? Als jouw pauze bestaat uit achter je bureau een broodje eten en op je telefoon koekeloeren, dan vertel ik je bij deze dat er betere manieren zijn om pauze te nemen. Ik zeg altijd ‘Neem geen pauze, maar ga op pauze’. Daar bedoel ik mee dat je van je plek af gaat. Ga naar buiten. Maak een wandeling. Drink je koffie eens op een andere plek, liefst ook buiten. Of staar een paar minuten voor je uit. Hoeveel pauze goed voor je is, verschilt enigszins per persoon. Zelf houd ik aan dat ik 1x per dag 45 minuten pauze neem. Twee keer per dag een 15 minuten. En verder werk ik veel met 20 minuten blokken. Iedere 20 minuten neem ik een minuut of 2 een powerbreak. Gewoon even niks en dan ga ik verder. Na een uur neem ik een minuut of 5 pauze.   

 

 

 

pauze moment

 

7. Minimaliseer toegevoegde suikers

Wie mij kent, weet dat gezond eten en drinken voor mij super belangrijk is. Het heeft mij zoveel energie gegeven. En die energie heeft er weer voor gezorgd dat ik beter voor mezelf ging zorgen en betere keuzes maakte. Dat heeft er weer voor gezorgd dat ik me nu super goed voel. Het gaat te ver om hier nu een heel pleidooi te geven over gezond leven. Als ik er dan één ding uit wil halen, dan is het stoppen of drastisch minderen met suikers en zoetstoffen. Ongezond eten en drinken zorgt namelijk ook stress voor je lijf. Precies dezelfde stress als je die je hebt als je alle ballen in de lucht houdt. Daar komt bij dat als je voldoende goede voedingsstoffen eet, je de mentale stress ook beter de baas kunt zijn.

 

8. Stop met ellenlange to do lijsten

Overzicht en keuzes zijn belangrijk voor een gevoel van rust in je hoofd. Mijn advies is daarom om wekelijks twee braindumps te doen van al je to do’s. Eén voor je werk. Eén voor privé. Schrijf elke to do op een apart blaadje. Check welke to do’s: 1) moeten echt 2) zijn in lijn met je kernwaarden 3) word jij het meest blij van. De rest valt of. Check dan bij wat overgebleven is of er nog to do’s tussen staan die een masker voor jouw perfectie zijn. Heb je die? Schrap ze direct. Kies daarna wekelijks 3 to do’s die jij gedaan wilt hebben. En focus je dagelijks op één to do.

9. Klaar met werken? Maak een ommetje

Maak direct na een dag thuiswerken een ommetje.  Bouw dat als vast afschakel moment in. Als je normaal gesproken vanuit elders, bijvoorbeeld een kantoor werkt, is je reis van je werk naar huis een natuurlijk omschakel moment. Als je thuis werkt, mis je dat. Maar is wel essentieel om je werk gedachtes een plek te geven en om bewust weer te kunnen genieten van je thuisleven. Een wandeling of een blokje om helpt je daarbij.

10. Check tip 4 & 5 uit dit blog

In mijn vorige blog met me time tips voor tijdens de zomervakantie staan er twee waar je ook wat aan hebt om je werk privé balans te verbeteren. Kijk daar eens naar tip 4 & 5.   

Dat waren ze! Ik ben benieuwd: welke tip(s) spreken jou het meeste aan? Laat het me weten in een reactie hieronder. 

Is jouw werk privé balans zo’n grote worsteling dat je meer nodig hebt dan deze tips? Kijk dan eens hier naar het FLOW traject. Of plan hier vrijblijvend een inspiratiegesprek met me in.

Liefs,
Marjolein